"Virrasszatok tehát, mert nem tudjátok, mely napon jön el uratok." Mt 24:42

"De megmenekül mindenki, aki segítségül hívja az ÚR nevét, mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben lesz a menedék az ÚR ígérete szerint, és azok menekülnek meg, akiket elhív az ÚR." Joel 2:32

 

Giuliani Szent Veronika látomása a Pokolról
 
 
 

"Hirtelen ott találtam magam egy sötét, mély, bűzös helyen, hallottam bikák hörgését, szamarak bőgését, oroszlánok üvöltését, kígyók sziszegését, sokféle hang borzalmas zűrzavarát, mennydörgést is, és mindez félelmet és rettegést váltott ki belőlem. Eközben tűzvillanásokat és sűrű füstöt láttam. 

Majd láttam egy nagy hegyet teljesen beborítva kígyókkal: kígyók és hüllők összefonódva, megszámlálhatatlan nagy mennyiségben. Az volt az érzésem, hogy alattuk valahogy átkok és szörnyű hangok vannak, és az angyalaimhoz fordultam, hogy megkérdezzem tőlük, mik azok a hangok, és azt mondták, hogy ott nagyon sok zavart lélek van, de ez a hely még a legelviselhetőbb. Ekkor hirtelen kinyílt a nagy hegy, és úgy tűnt, hogy az egész tele van démonokkal és lelkekkel! Nagy számban! Azok a lelkek összeragadtak, mintha csak egyek lennének, és így a démonok magukhoz láncolták őket tűzláncaikkal, és mintha a démonok és a lelkek ugyanazok lennének, minden léleknek oly sok démonja volt, hogy nem is lehetett megkülönböztetni őket. Leírhatatlan az, ahogyan láttam őket, nem tudom leírni, csak azt tudom, hogy én felfogtam a látványt, de nem mondok semmit inkább, mert ez a földön semmihez sem hasonlítható.

Átszállítottak egy másik hegyre, ahol a bikák és a lovak olyan féktelenek voltak, hogy úgy tűntek, mintha harapós, dühös kutyák lennének. Az állatok szeméből, orrából és szájából tűz jött ki, kardjuk éles fogazású, mintha darabokra szaggatnának valamit, ami a szájukban van, és rájöttem, hogy a lelkeket tapossák és falják fel. Hatalmas rettenetes küzdelemben végül sikerült nekik! De nem hagyták abba, és rájöttem, hogy ez örökké tart. Aztán láttam más hegyeket az elképzelhető legkegyetlenebb kínzásokkal, de lehetetlen leírni, mert ezt emberi elme soha, de soha fel nem foghatja. 

Ennek a helynek a közepén van egy magas, széles trón, a démonok argali juhokként képezik ezt a trónt. Itt a legkísértetiesebb a küzdelem, középen a démonokból álló szék, a fejek és a fő. Ezen ül Lucifer, szörnyű, iszonyú. Ó, Istenem! Milyen rémisztő látvány! Minden démoni ocsmányságnál rettenetesebb, mintha a feje száz démon fejéből lenne, százszor akkora, mint a többi démoné, és minden egyes fej tele nagyon hosszú tüskékkel a tetején, és mindegyik végén egy-egy bikafej nagyságú hatalmas szem, melyek a Pokol lángjainak tüzes nyilait küldik szerteszét. És bár ez egy nagyon nagy hely, telve lelkek és démonok millióival, mind csak ezt a látványt látják, teljes élességben, fátyol nélkül, és mind ugyanúgy szenvednek Lucifertől. Ő mindenkit lát, és mindenki látja őt.

Megértettem, hogy amint a Mennyországban Isten közvetlen színelátása mindenkit boldoggá és áldottá tesz, addig itt, hasonlóan, Lucifer, az ördögi szörny rémisztő arcának látványa kínoz minden lelket. Mind szemtől szemben látják Isten ellenségét, Istent örökre elveszítve, és többé már sosem örvendezhetnek az Ő látásának, amit meg is érdemelnek. Lucifer minden kárhozott lélek látványa az örökkévalóságban. Átkoz és káromol mindent, átkozódik és átkozódik, kísért és kínoz.

Ó ez mi? Megkérdeztem az angyalokat, és ők ezt válaszolták nekem: ez az Örökkévalóság, az idők végezetéig. Ó, Istenem! Nem tudok semmit mondani,arról, amit megtanultam és megértettem, mert szavakkal nem elmondható és nem elmagyarázható. Akkor megláttam, hogy egy párna volt Lucifer székében, és ez a párna Júdás lelke volt. Lucifer lába alatt is volt egy nagyon nagy, mindenütt szakadt párna. Arra születtem, hogy ezt megértsem, hogy ezek a Vallás lelkei voltak; kinyitották a trónust, és úgy tűnt, hogy a démonok között, a trónus alatt, nagy sok lélek van. Megkérdeztem az engem kísérő angyalokat: kik ezek? És azt mondták, ezek főemberek, az Egyház Fejei, és a vallás előljárói voltak.

Ó, Istenem! Minden egyes lélek szenved, és hirtelen megértettem, hogy egyik a másiktól szenved, egymást átkozzák, és úgy tűnt nekem, hogy a jelenlétem kínozza a démonokat! És az összes lelket a pokolban.

Azt hiszem azonban, hogy nem csak angyalokkal érkeztem ide, de titokban elkísért drága anyám is, a Legszentebb Szűz Mária, mert nélküle belehaltam volna a félelembe. Nem fogok többet mondani, nem mondhatok semmit. Amit én elmondtam, az mind semmi, a valamit a prédikátoroktól lehet meghallgatni. A Poklot nem lehet megérteni, nem lehet felfogni emberi ésszel, sosem tudnám megérteni annak a tenger fájdalomnak és kínnak a szörnyűségét.

De nagyon jó volt, hogy mindezt láttam, mert ezután, szinte sokk alatt végleges döntést hoztam, hogy mindent elhagyok, és még inkább, minden erőmmel törekedni fogok a tökéletességre, abban is, amiben eddig hanyag voltam. A pokolban van egy hely mindenkinek, és az enyém is ott van még, ha nem élek teljes silentiumban. Minden szolgálja Isten dicsőségét, Isten akaratának megfelelően, Istenért, egyedül Istenért!

Egy másik alkalommal az ördög mutatott neki egy pokoli látomást. "Úgy tűnt, a Kísértő megmutatta a lelkemnek, ahogy a pokol felnyílt, és ő belehelyezte a saját lelkét, és csak egy kis lökésre volt szükség, hogy beleöntse azt a belsejébe. Úgy tűnt, hogy a kárhozottak sikolyait és siránkozó hangjait is hallom. De csak pokoli szörnyeket, sok kígyót, sok vad állatot láttam, és pokoli bűzt meg rendkívül forróságot éreztem, ami oly nagy, hogy lehetetlen felmérni. Csak az ég és a föld közötti távolsághoz tudnám hasonlítani. Ami e hely méretét illeti, nem lehet látni sem az elejét, sem a végét. Viszont hallani lehetett sok istenkáromlást és átkot Isten ellen. Milyen szomorú. Milyen kínt okozott ez a lelkemnek."

Majd még egyszer látta a Poklot: " Abban a pillanatban ismét láttam a megnyílt poklot, és úgy tűnt, sok lélek hullt bele, olyan csúfak és feketék, hogy mélyen megrettentettek. Mind rohanvást aláhulltak, egyik a másik után, és amint belezuhantak azokba a szakadékokba, már nem láttam mást, csak tüzet és lángokat." Ezután a látomás után Veronika áldozatként ajánlotta fel önmagát az Isteni Igazságszolgáltatásnak: " Uram, felajánlom magam, hogy itt állok, mint egy kapuőr, hogy senki se léphessen be oda, és el ne veszítsen Téged." Akkor Veronika kinyújtotta a karjait, és azt mondta: " Amíg itt állok ebben a kapuban, senki nem léphet be. Ó lelkek, menjetek vissza! Istenem, nem kérek mást Tőled, csak hogy adj megváltást a szegény bűnösöknek! Küldj nekem több fájdalmat, több kínt, több keresztet!"

A Boldogságos Szűz Mária beszélt Veronikával a pokolbéli utazásáról, és azt mondta neki: "Mikor körbementél a pokolban, minden lépésnél gyötrődést és gyötrőket láttál; de amikor Lucifer székhelyéhez értél, megrémültél, látva azt a sok lelket Lucifer trónján. Ez a pokol közepe, amit minden kárhozott lélek és minden démon lát, ez a trónus nagy szenvedést jelent nekik. Tudatom most veled, hogy éppen így, a Paradicsomban Isten székhelye maga a Mennyország, amint a Pokolban Lucifer székhelye maga a pokol.
.
A Boldogságos Szűz Mária azt is mondtam neki: "Sokan nem hiszik el, hogy a pokol létezik, én pedig azt mondom neked, aki magad voltál ott, hogy nem láttál még semmit abból, mi a pokol."
 

 forrás: www.metropolita.hu

 

 

 

A pokol

 

1971. Jézus. (Enzo-1) 37.

Gyermekeim! Mi lesz veletek, ha a szíveteket nem őriztétek meg tisztán a mennyei Atya számára?

Szenvedek Szívemben, amikor látom, hogy bűnöket követtek el. Ez olyan út, amely az örök pusztulásba vezet, aminek soha nincs vége. Évmilliók és évszázadok milliói fognak elmúlni. Remélhettek-e a menekülésben?

Nem! Atyátok akkor már nem lesz közel hozzátok. Kínjaitok, kiáltásaitok örökre a mélységben maradnak, és nem találnak meghallgatást. Nem lesz kiút számotokra. Csak a Bestia lesz közel hozzátok, aki kínoz benneteket az egész örökkévalóságon át. Gondolkodjatok! Ez a sors vár mindazokra, akik nem imádkoznak, és akikben nincs szeretet.

 

1974. Író, Jézus. (Enzo-1) 10-11.

Író: Sokak számára, akik bűnben élnek és az Istent elveszítették, Enzo az Úr Jézus következő üzenetét adja hírül 1974. június 12-én:

Úgy lesz ez, mint mikor Szodomában és Gomorában igen sokan ítéletem áldozatául estek... Imádkozzatok, mert rövidesen félelmetes büntető ítélet jön a földre!

Már 1971. december 12-én mondta az Úr Jézus:

Az évek, évszázadok milliói fognak elmúlni, és remélhettek a szabadulásban? Nem! Mert a ti Mennyei Atyátok nem lesz közel hozzátok. A ti kínjaitok, kiáltozásaitok, szemrehányásaitok a feneketlen mélységekben maradnak. Semmilyen kiút nem lesz már számotokra. Csak az a bizonyos Bestia lesz veletek, hogy kínozzon az egész örökkévalóságon át! Gondoljatok csak arra, mi vár azokra, akikben nincs szeretet, akik nem imádkoznak!

 

1988. Látnok. (Nadju-1) 61.

A pokol az a hely, ahova a gonosz lelkek jutnak. Az angyalok taszítják bele őket, miután a hátuk mögött összeláncolták kezüket. Abban a pillanatban az ördögök keményen megragadják őket. A kárhozatnak erről az útjáról nincs soha többé visszatérés. A pokol az a lángtenger, amit elönt a gyűlölet. Itt már nem használ semmi megbánás, s hiába hadakozik valaki a fájdalmak ellen. Ki nyújt nekik segítséget? Senki. Úgy viaskodnak, tusakodnak, mint a vízbefúlók, akik a legkisebb szalmaszálba is bele szeretnének kapaszkodni. Az elkárhozottak nagy lángokban égnek. Tele vannak dühvel és haraggal.

Azok, akik a pokolba jutottak, egyre forróbb lángokba kerülnek. Egymás haját tépdesik, egymást karmolják. Veszekednek azért, hogy egy falat jusson nekik. De minden étel a lángok martaléka lesz, mielőtt megehetnék. Mindegyiküknek kifordult a szeme. Borzasztó démon lett belőlük. Ó, micsoda förtelmes arcok ezek!

 

1989. Jézus, Vassula. (Vassula-2) 328.

V: Uram, sajnálom azokat a lelkeket, aki a pokolba kerülnek, mivel ők is olyanok voltak, mint mi valamennyien itt a Földön. Van-e valamilyen lehetőség arra, hogy kihozd a pokolból és megváltoztasd őket?

J: Megadtam nekik a szabadságot, hogy válasszanak a jó és a rossz között, de ők szeretetteljes könyörgéseim és felszólításaim ellenére a rosszat szerették.

V: De Uram, miért ne lehetne még egy lehetőségük…

J: Gyermek, te nem érted, hogy ők teljesen visszautasítottak engem! Én mindvégig szerettem őket. De ők inkább a Sátánt akarták követni. Még haláluk után is megnyilvánultam előttük, de a legkisebb habozás nélkül inkább a Sátánt követték. Ez teljesen az ő választásuk, mindörökre a poklot választották.

 

1997. Jézus. (Boitsfort-1) 112-113.

Augusztus 13.

Helytelenül mondod, amikor azt állítod, hogy a tisztítótűz és a pokol között csak az a különbség, hogy az egyik véges, a másik végtelen. Lényeges minőségi különbség van a kettő között. Mind a szenvedő, mind az elkárhozott lelkeknek megadom a tökéletes ismeretet. A szenvedő lelkek (a tisztítótűzben eltöltött) egész idő alatt bánják bűneiket, és hálát adnak Nekem nagy irgalmasságomért. Ezzel szemben az elkárhozott lelkek pontosan tudják, hogy milyen nagy Jót veszítettek el örökre, megismerik a teljes igazságot, amiben nem hittek a Földön; ezáltal megtudják, hogy a Sátán becsapta őket. Gyűlölik a Sátánt, Engem és mindenkit. De nem tudják megbánni bűneiket, mert megátalkodtak bennük. Olyan ez, mint amikor a test meghal, megmerevedik, és örökre úgy marad, azaz nem tud a helyzetén változtatni. Ugyanígy van a lélekkel is. Ha elutasítja a kegyelmet, megmarad bűnében. A test még él, de a lélek már halott. Ha földi életében nem tér meg, örökre halott marad. Ez a kárhozat, melynek szenvedése akkor jut el igazi tetőfokára, amikor a lélek elhagyja a testet, és szembesül az igazsággal: a pokollal.

Szeptember 5.

Az kárhozik el, aki nem fogad el Isten kezéből semmit, mert gyűlöli és megveti. Emlékezz, amikor nagyon megsértett valaki, azt mondtad, hogy ha az ő kezéből kellene elfogadnod a levegőt, inkább megfulladnál. Azóta túljutottál ezen a problémán. Akik gyűlölik és megvetik Istent, visszautasítják irgalmát és szeretetét. Inkább a poklot választják.

 

*

 

2005. Dr. Bányai János. Dogmatikai előadások vázlata.

 

707. Akiket a külön ítélet halálos bűnben megátalkodva talál, örökké szenvedik a kárhozat kínjait.     Hittétel.

710. A kárhozat kínjai örökké tartanak.                                                                                                  Hittétel.

711. A kárhozat kínjai különbözők a különböző bűnök mértéke szerint.                                    Általános nézet.

 

 

*

 

1940. ß 1985. C. S. Lewis. Viták és vallomások. VIII. A Pokol. 280-288.

280.

Az Úr tanítása a pokolról a lelkiismeretünkhöz és az akaratunkhoz szól, nem pedig kíváncsi értelmünket akarja kielégíteni.

281.

(…) minden büntetés igazságtalanná válik, ha a jó és a rossz egyaránt nem kaphatja meg azt, amit megérdemelt. Még a bosszúálló szenvedélyben is találunk szemernyi jogosultságot, abban a vágyban, hogy nem hagyjuk a gonosz embert önelégülten megülni a maga gonoszságában; előtte is nyilvánvalóvá kell tenni azt, amit a többiek látnak: hogy gonoszat cselekszik.

283.

Nem a gonosz teremtmény gyötrelmét kívánjuk látni, hanem az a tisztán erkölcsi igény vezet bennünket, hogy előbb vagy utóbb az igazságnak kell győznie, s a zászlót ki kell tűzni erre a konokul lázadó lélekre, még akkor is, ha teljesebb vagy jobb győzelmet később sem remélhetünk. Még akkor is, ha nem hajlandó megtérni, bizonyos értelemben magának a teremtménynek is jobb, hogy előbb-utóbb megtudja: elhibázta, elrontotta életét. Semmilyen irgalom nem kívánhatja azt, hogy az ilyen emberek örökre önelégülten megtapadhassanak ebben a rettenetes illúzióban. Aquinói Szent Tamás ugyanazt mondta a szenvedésről, amit Arisztotelész a szégyenről: nem önmagában jó, hanem sajátos körülmények között származhat jó belőle. Vagyis ott, ahol a gonoszság felbukkan, a fájdalom jót eredményezhet azzal, hogy ráeszméltet a gonoszságra, hiszen egyfajta fölismeréssel jár együtt. Két lehetőség között választhatunk: vagy a lélek sohasem ébred tudatára a rossznak, vagy pedig nem tudja meg, hogy a rossz ellenkezik a természetével. „Mindkét lehetőség”, mondja a filozófus, „nyilvánvalóan rossz”. (Summa Theol. I. II. Q. Art. 1.) S azt hiszem, reszketve bár, de egyetértünk vele.

Az elnézést és a megbocsátást téveszti össze az, aki azt kívánja, hogy Isten bocsásson meg az ilyen embernek, bár olyan marad, amilyen volt. Aki elnézi a rosszat, az egyszerűen nem vesz tudomást róla; úgy szemléli, mint valami jót. A megbocsátás viszont csak úgy teljesülhet, ha nemcsak fölkínálják, de el is fogadják: aki nem ismeri be hibáját, az nem részesülhet a megbocsátásban.

287.

Végső soron kérdéssel válaszolhatok mindazoknak, akik elutasítják a pokolról szóló tanítást: Mit kívánnak Istentől, mit tegyen? Törölje el a gonoszok bűneit, és bármi áron adjon nekik új kezdési lehetőséget, simítson el minden nehézséget, és kínáljon fel nekik csodálatos segítséget? De hiszen ezt tette meg a Kálvárián. Bocsásson meg nekik? A kárhozottak nem fogadják el a megbocsátást. Hagyja őket magukra? Félek tőle, hogy pontosan ezt teszi velük.

 

1981. Karol Wojtyla. Jel, melynek ellene mondanak.

116.

(…) a Sátán bűne az istentagadás teljessége és véglegessége: ez a tagadás abszolút, tudatos, teljesen szabad döntéssel meghozva, és folyton, újra meg újra megerősítve. Pontosan ez az elutasításnak az az alakja, melyet pokolnak nevezünk (Mt 22,13; 25,26-30; 41; 46; Jn 5,29). Hogy az embernek milyen bűne és mikor vezet a teljes elvetettséghez, ezt semmiképpen sem tudhatjuk. Természetesen ez is hitünk tárgya a végső dolgokkal kapcsolatban (vö. Lumen Gentium, 48).

123-124.

A végső beteljesedés misztériumában kell megtalálnunk a Mennyország meghatározását, és ez könnyű is lesz. De itt kell keresnünk a pokol meghatározását is. Ez is az ember és a világ végső beteljesedésének a misztériumához tartozik. Találunk-e valami utalást az emberben és tapasztalataiban a pokolra? Ezt minden további nélkül megtaláljuk a lelkiismeret benső valóságában. Amint már mondtuk, a lelkiismeret nemcsak egy cselekedet fölött ítél, hanem bensőleg büntet is. Ezért helyes, ha lelkiismeret-furdalásról beszélünk. Krisztus úgy mutatja be a kárhozat helyét, mint „ahol a féreg el nem pusztul, és a tűz ki nem alszik” (Mk 9,48); a lelkiismeret-furdalás éget.

Mindazonáltal a lelkiismeret elemzése nem elegendő a pokol misztériumának magyarázatára. Tudjuk ugyanis az Evangéliumból, hogy a pokol nemcsak az örökkétartó lelkiismeret-furdalás helye, hanem az Istentől való elvetettség misztériumának a helye is (vö. Mt 25,41). Ezt a misztériumot egyedül az magyarázza, hogy az ember meghívást kapott Istentől a vele való közösségre, a teljes részvételre a Szentháromság életében, a személyek közösségében. Az elvetettség pontosan ellentéte az egységnek, a közösségnek.

 

1988. A Rajna a Tiberisbe ömlött. A II. Vatikáni Zsinat története. A harmadik ülésszak. 151.

Jeruzsálem latin pátriárkája, Alberto Gori súlyos kifogásokat emelt a fejezettel szemben. Szerinte a szövegnek nem kellene hallgatnia „a pokol létéről, arról, hogy a pokol örök”, valamint a „személyes kárhozat” lehetőségéről. Ezek kimondottan kinyilatkoztatott igazságok, és manapság is megfelelő hangsúlyt kell kapniuk. Nagyon sokan – mondta – mintha visszariadnának, hogy beszédükben nyíltan és világosan kimondják ezeket a tanokat.

 

1994. Don Gabriele Amorth. Egy ördögűző tapasztalatai. 88-89.

P. Candido {a szerző tanítómestere) mindenféle emberekben lakozó ördöggel folytatott már párbeszédet, de legszívesebben a gyerekek kikérdezését idézi fel, mert ott kézenfekvő, hogy a válaszok, koruknál fogva, nem lehetnek sajátjaik. Ilyenkor nyilvánvaló az ördög jelenléte. Egyszer megkérdezte egy 13 éves kislánytól: „Ha van két ellenség, akik egész életükben halálosan gyűlölték egymást, és végül mindketten a pokolba jutnak, vajon milyen lesz a kettejük közötti kapcsolat, ha egy örökkévalóságra össze lesznek zárva?” Íme a válasz: „Milyen ostoba vagy! Odalent mindenki csak magában él, lelkiismeret-furdalásaitól gyötörve. Nincs kapcsolata senkinek senkivel, mindenki a legtökéletesebb magányban él, és keservesen megsiratja mindazt a rosszat, amit elkövetett. Olyan az egész, mint egy temető.”

 

1994. II. János Pál (és Vittorio Messori). Átlépni a remény küszöbén. 210-211.

Felmerül a kérdés, hogy az ember az individuális életével, felelősségével, rendeltetésével, személyes eszkatológikus jövőjével, a paradicsom-pokol-tisztítóhely felfogásával nem veszik-e el ebben a kozmikus dimenzióban? Sajnos igennel kell válaszolni a kérdésére: az ember bizonyos tekintetben elveszett, elvesztek a prédikátorok, a hitoktatók, a nevelők, s elveszítették a bátorságot, hogy a „pokollal fenyegetőzzenek”. Lehet, hogy az sem félne már, aki hallgatja őket.

Jelen civilizációnk embere elvesztette érzékenységét a „végső dolgok” iránt. Az érzéketlenség javára működnek a szekularizáció és a szekularizmus, az ebből következő fogyasztói magatartással, s a földi élet javainak az élvezetével. Hozzájárultak még a XX. századra oly jellemző földi poklok. A koncentrációs táborok, a gulag, a bombázások után, – és akkor még nem is említettük a természeti katasztrófákat, – az ember várhat még valami ennél is rosszabbat a világtól, ennél is nagyobb megaláztatást, vagyis a poklot?

 

1997. Barsi Balázs. A Bárány menyegzője.

71.

De mit jelent a második halál? Nyilván egy szinten van az első halállal: ez sem biológia, hanem az örök halál, a kárhozat. Aki kárhozatra jut, tudja, hogy halott, de él: halott élő. A második halál azok osztályrésze, akik véglegesen visszautasították Isten kegyelmét, lelkük végleg elvált Istentől. Valamiképpen ez is örömhír számunkra, nem lehet büntetlenül akármit csinálni az életünkkel. Isten értelmet adott nekünk és világos tanítást, továbbá elküldte az ő szent Fiát, és van lelkiismeretünk.

225-226.

A Szentírás egyetemes tanítása, hogy az utolsó napokban iszonyatos csata lesz, mert a Sátán az Istentől megengedett szabadságának utolsó óráját éli. Nagy jelentőségű a kijelentés, hogy élve kerül a tüzes tóba, majd később azt halljuk, hogy „gyötrődni fog éjjel-nappal, örökkön-örökké”. Az örök kárhozat gondolata nagyon idegen az emberi elmének. Miért nem semmisíti meg az Isten a Sátánt? Mert ő semmit sem semmisít meg, amit alkotott. Ő jó angyalnak teremtette a Sátánt is, és jónak teremtette az embert is. Úgy tervezte el, hogy az angyal és az ember vele éljenek. A pokol a szabadság rettenetes misztériuma. Egyetlen vallásban sincs örök kárhozat, ezt a rettenetes lehetőséget ember ki nem találta volna, csak isteni kinyilatkoztatásból tudjuk.

 

 

Honnan ered a rock and roll?

 

A legnépszerűbb műfaj meglepő gyökerei

 

 

Nem Bill Haley találta ki a rock and rollt, de még csak nem is a 20. század találmánya a legnépszerűbb zenei műfaj - állítja egy brit zenetörténész provokatív könyve. “A Rock and Roll titkos története - A modern zene misztikus gyökerei”című könyvében Christopher Knowles bemutatja, hogy az ókori misztérium-vallások hogyan születtek újjá szekuláris formában a rock ‘n’ rollban és a műfaj későbbi ágazataiban.

De kezdjük egy ki etimológiával, mielőtt tovább eveznénk az orfeuszi mélységekbe.Honnan ered a rock and roll, mint kifejezés? Nos, maga a fogalom is jóval korábbi, mint a modern zenei irányzat. A ‘roll’ (forgolódni, gördülni) szó a középkori angol szlengben egyértelműen a szexet, különösen az alkalmi szexet jelentette. “Let’s go for a roll in the hay” (Gurítsunk egyet a szénakazalban), “Rolling under the sheets” (Forgolódás a lepedők alatt) - ezek a 16-17. századi szókimondó szófordulatokat akár Chuck Berry is énekelhette volna. A kifejezést a tengerészek is használták, tengeren ringó hajók mozgására, és persze ők is felfedezték a kétértelmű jelentést: "Oh do, my Johnny Bowker/ Come rock and roll me over" - szólt egy népszerű hajósdal refrénje. 

A kifejezés másik tagjának is kibővült a jelentése az idők során. A “rock” (szikla) szó kelta eredetű és az óangolban a férfi nemi szervet mintázó “obeliszk” jelentést hordozta, majd a 17. századtól kezdve “felráz, felforgat” értelemben is használták. Ehhez társult a 19-20. század fordulóján a spirituális “elragadtatás, révület” (rocked) jelentés. A szó a 20. század elején az amerikai fekete közösségekben vált először zenei szlenggé. Egy 1922-ben megjelent szlengszótár szerint a “rock” jelentése: “erőteljes zenei ritmussal mozgásba hoz”, ami egyaránt utalt a provokatív mozdulatokra, vagy akár a szexuális aktusra is. Egy korabeli dal címe - “My Man Rocks Me, with One Steady Roll” - kapcsolta először egybe Trixy Smith bluesénekes a két szót, egyértelműen a gyors, ritmikus szexre utalva.

A “rock and roll” feltűnik egy 1935-ös dal szövegében is. Benny Goodman zenekarával rögzítették New Yorkban Henry “Red” Allen szerzeményét, Get Rhythm in Your Feet and Music in Your Soul címmel. A szövegíró, J. Russel Robinson már pontosan a ma ismert formájában használta a kifejezést: “If Satan starts to hound you, commence to rock and roll. Get rhythm in your feet and music in your soul…” (Ha a Sátán hajszolni kezd, kezd el a rock and rollt, add a ritmust a lábadnak, és a zenét a lelkednek...”)

 

Benny Goodman nyomán más fehér zenészek is felkapták a korábban egyértelműen a feketék körében népszerű szlenget. Egy clevelandi disk jockey, Alan Freed “rock and roll” egyvelegeket kezdett játszani The Moondog Rock & Roll House Party című rádióműsorában. (Egy 1935-ös western swing felvétel címe: “Rock and Rolling Mama”) Zeneileg a fekete rhytm and bluest és a fehér country-t ötvözték ezek a felvételek. Az őstörténetről készült egy látványos prezi is. Freed érdemeit az utókor is elismerte, amikor az Ohio állambeli Clevelandet választották a műfaj hőseit bemutató Rock and Roll Hall of Fame helyszínének.

Mire 1954-ben Bill Haley elénekelte a műfaj első önálló darabjának tekintett Rock Around the Clock című dalt, a rock and roll kifejezés már széles körben elterjedt. A kettős értelmezés miatt persze mindenki tudta, hogy a dal a szexről is szól, ahogy a  címe mondja, “éjjel és nappal”

 

Kétségtelen, hogy a rock and roll zenei gyökerei között - a swing, a blues, a jazz és a ragtime mellett - a jellemzően fekete közösségek által énekelt spirituális gospel is megtalálható, a műfaj a generációs lázadás jelképe és hordozója lett. A korai rock and roll eőadók - Chuck Berrytől Jerry Lee Lewisen át Elvisig - a ritmus mellett jellegzetes csípőmozgásukkal is egyértelműen jelezték, hogy ez a műfaj a korábban szalonképtelennek tartott szexuálisan túlfűtött zenés partikat emeli át a fehér, öltönyös, jólfésült tömegkultúrába

“Ostoba kretének” kontra “Vén szamarak”

It’s only rock and roll but I like it - tett vallomást Mick Jagger a műfaj mellett a hetvenes években, de a kezdeteknél nem mindenki osztotta ezt a lelkesedést. 

Pablo Casals gordonka-virtuóz, kora egyik legnagyobb klasszikus zenésze 1956-ban egy interjúban így tiltakozott:

“Tudja, mit gondolok erről az utálatosságról, a rock and rollról? Szerintem szégyen! Méreg, amit zenévé formáltak. Nagyon szomorú vagyok, amikor hallom, nem csak a zene miatt, hanem azok miatt az emberek miatt is, akiket függővé tett. És nagyon szomorú vagyok Amerika miatt is”

A sajtóban nagyon sokan gúnyolták Casalst ezekért a mondataiért - “Féltékeny Elvisre”, “Nem érti a modern világot”, “Bigott” - ő azonban soha nem vonta vissza a véleményét (pedig 97 éves korában, 1973-ban hunyt el).

Az ötvenes években mások is tiltakoztak a RNR miatt, ami megdöbbentette az háború utáni konzervatív, patrióta Amerikát

“Ha nem tudjuk megállítani a rock and roll áradását, és hagyjuk, hogy a ritmikus narkózis hullámai és a mesterséges őrület elborítsanak bennünket, akkor magunk ássuk a sírunkat, amibe ez a haláltánc bele fog majd lökni bennünket” - mondta Dr. A. M. Meerio, a Columbia Egyetem professzora.

Frank Sinatra még keményebben fogalmazott: “A rock dalok mocskos szövegeitostoba kretének adják elő ... számomra igazi csapás rock and rollt hallgatni, ami a legbrutálisabb, utálatos, iszonyú és erőszakos kifejezési forma”. 

Az Amerikai Zeneművészek és Zeneszerzők Szövetségének (ASCAP) elnöke, BIlly Rosea rock and roll dalokat “obszcén szemétnek” nevezte, amelyek “nagyjából a szennyes képregény füzetek szintjén állnak”.

Chuck Berry erre azt üzenete vissza a fiataloknak, hogy ne hallgassanak “a vén szamarakra”, mert “mi azért jöttünk, hogy megszabadítsunk titeket mindentől, ami régi”.

Amikor kiderült, hogy a közvélemény jeletős részét megbotránkoztatja a túlfűtött imitált színpadi szexmozgás, a producerek igyekeztek új - vidám, felszabadult, polgáribb - imázst szabni az irányzatnak. A Beatles 1961-62-ben Hamburgban a nightclubbokban még a féktelen ős rock and rollt játszotta, de amikor befutottak Angliában, már a gombafejű kedves srácok lettek, visszafogott mozgással. Ez azonban nem tartott sokáig: a rockzene a hatvanas évek közepétől szakított a polgári külsővel,és különböző irányzatai egyre pontosabban kezdték leképezni az ősi misztériumvallások rítusait. (folytatjuk)

A pokol harangjai – 2. rész

KÖNYVEK
 
 
21
 

Az előző rész

Írta: Eric Holmberg

KÁBÍTÓSZEREK

A rockzene által népszerűsített másik önpusztító és okkultizmushoz köthető gyakorlat a drogfogyasztás. Bátran mondhatjuk, hogy a kábítószer mindenütt megtalálható a rockban – a sztárok pusztuló testétől kezdve dalaik szövegéig. A Beastie Boys (szörnyfiúk) bestseller albuma, a „Licensed to Ill” (jogosítvány a betegséghez) például 90 utalást tartalmaz a kábítószer és alkoholfogyasztásra. (Rising to the Challenge, Vision Video, 1988, P.M.R.C.)

Kevésbé jól ismert tény azonban a kábítószer kapcsolata a lélek birodalmával. A pszichotróp és tudatformáló szereket a varázslók és okkultisták a lélek világ kapujának, vagy a két világ közötti kapocsnak tekintik. A görög szó, amit a Szentírás a „varázslóra” használ a „pharmakeia” (φαρμακεία), melyből az angol „pharmacy” (patika), vagy „pharmaceuticals” (gyógyszerészet) – szavak, más szóval a drogok is erednek.

A kábítószerek hatása, mely egyben varázsuk is, kétségtelenül a lelki tapasztalat. E tapasztalat során nyílik meg a lélek birodalma a kábítószer fogyasztó előtt.

A Beatles együttes irányzatot teremtő dalának, a „Tomorrow Never Knows”-nak eredeti címe a „The Void” (jelentése: az űr vagy üresség) volt. Ennek célja az volt, hogy a kábítószeres megvilágosodás evangéliumát hirdesse, miközben az LSD érzékszervekre gyakorolt hatását próbálja előidézni a hallgatókban. A dal első sorát egyenesen a kábítószeres szubkultúra bibliájából, Tim Leary „Psichedelic Experience”-éből (pszichedelikus tapasztalat) vették. A Sátán gyakran ejti zsákmányul a kábítószer hatása alatt álló embereket. Biztos lehetsz benne, hogy hasonló okok vezettek az okkultizmus rockzenén belüli elterjedéséhez.

Az volt Beatles tag, George Harrison így magyarázza Krisna-tudatát: „Amikor fiatalabb voltam, 1966-ban egy alkalommal az LSD utóhatása megnyitott bennem valamit. Gondolatok özöne árasztotta el az agyamat, ami végül a jógikhoz vezetett.” (Rolling Stone Magazin, 1987. november 5)

Egy rock magazin a következőképpen írja le a Cure Robert Smith-ének alkotómódszerét: „Gyakran a legfantasztikusabb dalötletekkel áll elő, melyeket alkoholos rémálmaiból merít. A ‘Head on the Door’ (fejet az ajtóba vagy fej az ajtón) teljes albuma ilyen módon született.” (Starhits, 1988 október)

Greatful Dead (jelentése: hálás halottak) az évek során szinte a marihuána és az LSD fogyasztás szinonimájává vált. Egy újság így írja le azt a hátborzongató hatást, melyet odaadó rajongóikon gyakorolnak: „Sokak számára a Dead már vallás, dalszövegeik pedig a biblia. Általánosan elfogadott tény, hogy a Dead valóban érintett néhány mély, LSD ihlette igazságot. Nem csoda hát, hogy egyes megbűvölt Dead rajongók fura és bonyolult teóriákat szőttek Istenről és az univerzumról a Greatful Dead szövegének fonalából.” (The Washington Times, 1986-os koncert, Souvenir Edition)

Mindez valójában nem meglepő, mivel maga a Dead is elismerte, hogy vannak kábítószer okozta démonikus tapasztalataik. Ahogy Jerry Garcia mondta a Playing in the Band címmel kiadott biográfiában: „Nem tagadhatom, van egy bizonyos pillanat, amikor átalakulok, amikor egyszer csak Isten szól a húrjaimban.”

SZEX

A sátáni filozófia legelkerülhetetlenebb mellékterméke, vagy gyümölcse a mocskos szexszel való megszállottság.

A népszerű video-rendező, Marty Callner, aki pornográf stílusa miatt a Los Angeles Times „Hall of Shame” azaz szégyenlistáján találta magát, így védi erotikus képanyagát: „Valójában a rock a szexről szól.” (Los Angeles Time, 1988. január 24.)

A zeneipar hirdette szex nem az érett és önzetlen Isten adta szeretet, hanem a sátáni alternatíva, mely impulzív, buja és pusztító. Dr. Alan Bloom így ír a The Closing of the American Mind-ban: „A rocknak barbár hatása van, szexuális vágyat ébreszt, nem szeretetet.” (The Closing of the American Mind, 73.o.)

Az Egyesült Államok Florida állambeli, Fort Laudredale kerületi bírója, Jose Gonzalez 62 oldalas ítélete alapján a „2 Live Crew” „As Nasty As They Wanna Be” (Annyira rossz, amennyire akarják) című albuma a történelem első obszcénnak nyilvánított kiadása. Gonzalez szerint a 80 perces LP – amely első számolásra 226-szor használja a „fuck” szót, 87 orál szexre és legalább egy vérfertőzésre való utalást tartalmaz, – „hemzseg a férfi és női nemi szervekre, orál-anál kontaktusra, fellációra, szado-mazochizmusra, erekcióra való utalásoktól. E felvétel egyértelmű célja, hogy zenei líra formájában reprodukálja a szexuális aktust. A cél itt a mocskos gondolatok és vágyak felbujtása, és nem az intellektus és a tudat stimulálása.” (People Weekly 1990. július 2.)

Dr. Bloom itt egy fontos dologra mutat rá. A tiszta erkölcs nem szex-ellenes, de ellenzi a kizsákmányolást. Az általános véleménnyel ellentétben Isten nem ellenzi a szexet, sőt a szex éppen az Ő ötlete volt és úgy alkotott minket, hogy ezt élvezhessük. A szex az emberiség számára alkotott eszköz, melynek segítségével részt vehet az élet egyik legnagyobb csodájában, egy másik emberi lény megteremtésében. (Lásd 1.Mózes 1:28) Röviden, aszex fontos, hatalmas, és gyönyörű dolog.

Mint minden dolog azonban, amely ösztönös erőt tartalmaz, ez is potenciálisan destruktív. George Michael „I Want Your Sex” (a szexed akarom) című dala csak a jéghegy csúcsa. A 19 éves listavezető Bobby Brown-tól, akit 1989 februárjában Giorgiában letartóztattak, mert a színpadon a közönség egyik tagjával szexet szimulált, az arcátlanul pornográf stílusú világsztár Madonnáig, a rock művészek túlnyomó többsége a rockzenetemplomában morálisan egy szintre került a prostituáltakkal.

Mások finomabban, célozgatásokat és szexuális metaforákat használva gyakorolnak hatást a hallgató ösztöneire. A leplezett illúziók nagy része azonban egyre gyakrabban hihetetlen nyíltságnak ad helyet. Amikor valaki megismeri a bűn múló gyönyörét, egy fontos lelki törvénnyel találja szembe magát: „A bűn csalárdsága” megkeményíti a szívét. (Zsidók 3:13)

George David Weiss, az Amerikai Dalszövegírók Szövetségének elnöke kijelentette: „A dalszövegek, melyek egykor burkolt célzásokat tartalmaztak, most nyilvánvalóak. Valamikor a szöveg művészileg szuggesztív volt, most ordítóan világos. A téma egykor a gyengédség és a szerető kapcsolatok magasztalása volt, most az erőszak és a rideg szex dicsőítése.”

David Gergen a U.S. News and World Report-ban így írt: „A különbség a tegnap és a ma zenéje között annyi, mintha valaki egy hatalmas ugrással a Sport Illustrated fürdőruháitól a Hustler (egy kemény pornóújság) poszter mellékletébe vetné magát.”

Nem kell valakinek szexuálisan naivnak lennie ahhoz, hogy megdöbbenjen azon a burjánzó és perverz viszonyon, mely a rock és a szex között alakult ki. Az idő, és a jó ízlés nem engedi meg, hogy ezt a témát kimerítően taglaljuk. Vessünk azonban egy röpke pillantást az erkölcsi bujaság két alapvető tünetére: az erőszakra és fájdalomra – a saját ellentétébe olvadt szexre – és a szexre, mint vallásra.

A szexuális rabsághoz és nyomorhoz vezető pokoli út egyik utolsó mérföldköve az volt, amikor a szex és az erőszak egyé fonódott. A szex nemcsak, hogy kitöröltetett a szeretet és az odaadás szent témaköréből, hanem egyre alacsonyabb szintre jut, ahogy a gyönyör a fájdalomra és az élet a halálra cserélődik fel. Ez a sátáni téma hihetetlenül elterjedt, és népszerűvé vált a rockzenében.

People magazin a „Furcsa szerelem” című dalt a „mazochizmus ünnepének” nevezve így írt: „…Hallgasd meg kétszer, és jobban megérted a mazochistákat. Hallgasd meg háromszor, és te is azzá válsz.” (People, 1987. szeptember 28.) A Motley Crue dalszövegei gyakran dicsőítik a kegyetlen, erőszakos tetteket, a csonkítást és a gyilkosságot.

Sok más együttes énekel a nemi erőszak gyönyöréről, a fájdalomról és a degradációról. Lehet-e csodálkozni azon, hogy egy nemrégiben végzett közvélemény kutatás kimutatta, hogy a 6-9. osztályos tanulók többsége a „date rape”-et (jelentése: randi erőszak) megbocsáthatónak tartotta (Rising to the Challenge video a Rhode Island Rape Crisis Centre-t idézve) vagy azon, hogy a szexuális bűncselekmények száma egyre emelkedik a fiatalok között? Még a világi újságok is kapcsolatot vélnek felfedezni ezek között az egykor hallatlan dolgok és a rockzene között. Ahogyan a Szentírás 2000 éves figyelmeztetése szól: „Ne tévelyegjetek, Isten nem csúfoltatik meg; mert a mit vet az ember, azt aratándja is. Mert aki vet az ő testének, a testből arat veszedelmet; aki pedig vet a léleknek, a lélekből arat örök életet.” (Galátziabeliekhez 6:7,8)

Ezt a témát a Frog nevű homoszexuális együttes még tovább viszi. Albumuk borítóján egy kisfiú rózsaszín háromszöget, a harcias homoszexuális mozgalom szimbólumát viseli. Az album egyik dalának címe: „Gather Around for Saviour #2” (Jelentése: Gyűljünk össze a 2. Megváltóért). Az énekes olyan világról beszél, amelyben a gyerekek otthagyják az egyházat, és új messiást követnek: őt.

Ez az istenkáromlás egy másik, nyíltan homoszexuális együttes, a Frankie Goes to Hollywood dalaiban még inkább kifejezésre jut. A gyönyört „Egyedülállónak” hívják, az egyetlen dolognak, ami mindent felülmúl. Grafikájuk továbbfejleszti a szexről, mint vallásról kialakult nézetet Noé és az özönvíz visszataszítóan perverz karikatúrájában. Az állatok Noé napjaihoz hasonlóan kettesével vonulnak. Az, amibe bemennek azonban nem a bárka, az emberiség megváltásának eszköze, hanem egy férfi nemi szerv.

Jézus mindannyiunkat figyelmeztetett, hogy visszatértekor meg fogja ítélni a hitetlen, és megromlott világot: „Amiképpen pedig a Noé napjaiban vala, akképpen lesz az ember Fiának eljövetele is. Mert a miképpen az özönvíz előtt való napokban esznek és isznak vala, házasodnak és férjhez mennek vala, mind ama napig, a melyen Noé a bárkába méne. És nem vesznek vala észre semmit, mígnem eljöve az özönvíz, és mindnyájukat elragadá; akképpen lesz az ember Fiának eljövetele is.” (Máté 24:37-39)

LÁZADÁS

A rockzene melléktermékeinek vizsgálatát folytatva, vessünk egy pillantást ennek a legfontosabb alkotóelemére – a lázadásra.

Blackie Lawlessnek a Wasp együttes tagjának véleménye szerint: „A rock agresszív művészeti forma, tiszta ellenségeskedés és agresszió. Úgy hiszek ebben, mint egy vallásban.” (The Washington Post, 1987 február 8. F2.o.)

Ennek lelki jelentőségét az Ószövetségben találhatjuk meg: „Mert, mint a varázslásnak bűne, olyan az engedetlenség.” (1.Sámuel 15:23) A Bibliában a varázslás a sátánizmussal szinonim, és gyökere a lázadás.

A sátáni lázadás nem a jó őszinte és nemes felkelése a gonosz ellen, vagy az igazság lázadása a hazugsággal szemben, hanem a lázadás gonoszsággal átitatott, anarchisztikus, képmutató és végtelenül destruktív formája. Nem túlzás azt mondani, hogy a lázadás a rocknak nem csupán alkalmi témája, hanem a rock lényege.

A rock és a lázadás annyira összeszövődik, hogy még a rock ipar arra irányuló önkéntes kísérletei is, hogy az emberi tisztesség mértékeihez szabják magukat, alapjaiban meghiúsultak. Vegyük például szemügyre azokat az összetevőket, amelyek együttesen létrehozták a Live Aid-et.

Számos újság, köztük a rock saját magazinja, a Spin is beszámolt arról, hogy a segély nagy része Etiópia kommunista diktátorának kezébe került, és végül csak igen kevesek javára vált. De vessünk csak egy pillantást a teljes képre. Mi jobb megoldás a világ problémáira: a rockzene – vagy Jézus, a világ Világossága?

Ahogyan egy rossz fa nem teremhet jó gyümölcsöt, úgy egy iparág, amely Isten és Igéje elleni lázadásban gyökerezett, sohasem teremhet olyasmit, ami igazán jó. Ahogyan Jézus maga mondja: „A test nem használ semmit: a Beszédek, a melyeket én szólok néktek, lélek és élet.” (János 6:63)

AZ OKKULT

Mint egy láthatatlan rákos daganat, mely elkerülhetetlenül halálhoz vezet, a rockzenében rejlő sátáni csírák az okkulttal való megszállottságban tetőznek. Egy generációval ezelőtt, az ördögre való rejtélyes utalások Robert Johnson, blues-énekes zenéjében, a Sátán és pokol nyílt imádásának adtak helyet, melyet a vallásokra jellemző szimbólumok, liturgiák, szertartások és a messiási személyiség megjelenése egészített ki. Ez már nem csak apró undergrund csoportok gyakorlata. Az okkult fiatalok millióit hajtotta gonosz uralma alá.

A sátáni vallás szimbólumai közül a legfontosabb a „pentagram”, egy fejjel lefelé fordított ötágú csillag, amely az okkult rituálék középpontjában áll. A következő a megszentségtelenített kereszt. Ez a két szimbólum a rock iparban legáltalánosabban használt jelkép. A Motley Crue, a Slayer*, a Bebop Deluxe, Metal Fatigue, Venom, Ebony Records, Sam Kenison, Suicidal Tendencies*, The Plasmatics, Blackie Lawless eredeti együttese aSister, és az AC/DC, hogy csak egy pár példát említsünk azok közül az együttesek közül, akik a sátáni szimbólumokat használják.

A sátánizmus egy másik fontos jelképe az „Il Cornuto”, – Egy kézjel, mely magát az Ördögöt jelképezi. (A mutató és kisujj nyújtva van, míg a közép és gyűrűs ujjat a hüvelykujj szorítja le.) A pentagramhoz hasonlóan ez a szimbólum is lépten-nyomon feltűnik a rock iparban. Ozzy Ozbourne, Meatloaf, Rick James, Cheap Trick, Motley Crue, Frankie Goes to Hollywood, Coven, a Beatles, Kiss, Todd Rundgren és Dio csak néhány példa azok közül, akik a Sátán e jelképét használják.

Az Il Cornudo azonban leggyakrabban a rajongók körében tűnik fel. Kétségtelen, hogy a fiatalok többségének fogalma sincs róla, hogy mekkora jelentőséggel bír ez az egyszerű mozdulat. Ez azonban a legtöbb természetfeletti dologról elmondható. Mivel ezek a lelki erők láthatatlanok és transzcendensek, bárkire hatalmas befolyást gyakorolhatnak az áldozat tudta nélkül; főleg akkor, ha az illető a „tégy, amit akarsz” életfilozófiát vallja. Ezért annyira fontos megítélni ezen együttesek tetteit és zenéjük hatását.

Így betekintést nyerhetünk zenéjük lelki eredetébe. Mindenki, aki hajlamos a Sátán jeleit használni, valószínűleg szellemének befolyása alatt áll.

A következő sátáni szimbólum, a 666, a Bibliából származik. Jelenések könyvének 13. fejezete ezt a számot a „Fenevadnak”, az antikrisztusi diktátornak tulajdonítja, aki Isten ellen küzd. (Lásd: Jelenések 13:18) A „Fenevad száma” az Iron Maiden albumának címe is. Az Anvil, az RF7 és a Coven lemezein is vannak dalok, amelyek tartalmazzák a „666”-ot. A „Fenevad száma” a Black Sabbath és a Plasmatics együttes lemezborítóin, a Motley Crue színpadi díszletei között is megjelenik, és ott rejtőzik a Beastie Boys bestseller albumán, a „Licensed to Ill”-en is.

A rockzene a szimbólumok mellett hemzseg az okkult rituáléktól és filozófiáktól is. Kezdve a legközismertebbekkel, számos heavy metal együttes otrombán és gátat nem ismerve népszerűsíti a sátánizmust és a boszorkányságot zenéjében, lemezborítóin és koncertjein. Heavy metal együttesek százai mutatják be ezen dalok ezreit világszerte. Legtöbbjüket az elszánt, odaadó követőkön kívül csak kevesen hallják – és csak kevesen váltak népszerűvé. Akárhogy is, direkt, vagy indirekt módon, ez a típusú zene és az ezt létrehozó lelki erők nyomot hagytak a jelenkor kultúráján. Ami egykor elképzelhetetlen volt, arról most nemcsak énekelnek és gondolkodnak, hanem alkalmanként elfogadják, és e szerint cselekednek.

A heavy metal nem gyakorol egyeduralmat az istenkáromlás területén. A nyolcvanas években bukkant fel a rock egy hátborzongató formája, amely összevegyítette a punk, a New Wave és még a klasszikus zene elemeit is. Ezen műfaj művészei között szerepel a CureBauhausChristian DeathSister’s of MercyDiamanda GalasNick CaveThe Lords of the New Church (Az új egyház urai), és a Smiths. E műfaj okkult elemei még zavaróbbak, mint a heavy metalé, ugyanis intelligens és költői szenvedéllyel társulnak, ami az utóbbiban ritkán fedezhető fel. Például amikor a Bauhaus együttesben játszó Peter Murphy latinul énekli az „Atya, a Fiú és a Szent Lelket”, – a sátáni mise egyik dalát – a levegőt jól érezhetően baljóslatú sugallat tölti be.

Propaganda Magazine a következőképpen írja le a dal felvételét: „Peter ebbe a pillanatba sűrítette minden erejét. Mintha hirtelen démonok szállták volna meg, az egész bűzös moslék hányadékként ömlött ki a száján… (Később) a szobát betöltő gonosz szellemek szó szerint kiűzték őket a sötét stúdióból. Idegesen nevetve vissza-vissza pillantottak, ahogy kitódultak az utcára.” (Propaganda Magazine, No. 11, 1989 tele)

Diamanda Galas hangját démoni megszállottság imitálására használták a „Serpent and the Rainbow” (A kígyó és a szivárvány) című filmben. „Divine Punishment” (Isteni büntetés) című lemezének borítóján említésre kerül, hogy egy nő öngyilkosságot követett el, miután meghallgatta a lemezt. (Forced Exposure Magazine, #15, 1989 nyara, 24.o.) A teljes előadás az ószövetségi Szentírás hátborzongató recitációja egyetlen sor kivételével, amikor Galas azt énekli: „Sono L’Antichristo” („Én vagyok az Antikrisztus”).

Vagy vessünk egy pillantást az angol Thrill Kill Kult-ra*. A 666, egy keresztre feszített démon és egy megszentségtelenített kereszt közepette dermesztő effektusokkal idézik meg a pokol látványait és hangjait. Az ehhez a műfajhoz tartozó művekhez hasonlóan és a heavy metal nyílt közönségességétől eltérően, az üzenetet ők is összekapcsolják a sátáni lázadás legveszélyesebb katalizátorával, a vallásos és költői transzcendencia sugallatával.

Ezzel a zenével kapcsolatban azonban még inkább említésre méltó, hogy míg a legtöbb együttes kész elismerni zenéjük nyílt lelki voltát, ezzel egy időben magukat „keresztény orientáltnak” tartják. Ennek azért van különös jelentősége, mert a Szentírás szerint az antikrisztusi szellem akkor a legfélrevezetőbb, amikor nem kívülről, hanem az (úgynevezett) kereszténységen belülről támad. Jézus figyelmeztetett, hogy a legragadozóbb farkasok gyakran báránybőrbe öltözve jelennek meg. (Lásd: Máté 7:15)

Anélkül, hogy túlságosan is mélyre ásnánk a részletekben, meg kell említenünk, hogy a Sátán a történelem során mindvégig a „gnoszticizmus”, ezen ősi és visszatérő eretnekség tanait hirdette. Ennek az eretnekségnek új formáját fedezhetjük fel ezen, és más rock művészek munkáiban. Ebben a vonatkozásban Júdás levelének szavai, amelyek évezredekkel ezelőtt kerültek lejegyzésre, napjainkban is igen helytállóak: „Hasonlóképen mégis ezek is álomba merülvén, a testet megfertőztetik, a hatalmasságot megvetik és a méltóságokat káromolják. Ezek pedig azokat káromolják, amiket nem tudnak; amiket pedig természet szerint tudnak, mint az oktalan állatok, azok által megromolnak.” (Júdás 8,10)

GNOSZTICIZMUS

A gnoszticizmus vallási és filozófiai mozgalom volt Európában és a közel-keleten. Körülbelül Kr.u. 100-tól virágzott a hétszázas évekig. Számos keresztény és nem keresztény gnosztikus szekta létezett. Mindnyájan hitték, hogy birtokában vannak az univerzum természetére, az emberiség eredetére és rendeltetésére vonatkozó titkos ismereteknek. Hitték, hogy az emberek a megváltást a gnózis megszerzésével érhetik el. A gnózis görög szó, mely tudást jelent. A legtöbb gnoszticista hitt egy ismeretlen, és távoli Legfőbb Lényben. Tanaik szerint a világot egy gonosz és alsóbbrendű természetfeletti lény, Demiurgosz teremtette. A gnosztikusok szerint egyes kiválasztott emberek materiális testébe isteni szikra van bezárva. A gnózison keresztül ez az isteni szikra kiszabadulhat ebből az alapvetően gonosz világból, és egyesülhet a Legfőbb Lénnyel.

A keresztény gnosztikusok legtöbbje Jézust isteni hírnöknek tartotta, aki elhozta a gnózist az egyszerű keresztények számára. Tanaik kihangsúlyozták, hogy Jézus csak átmenetileg lakozott az emberi testben. Így tehát tagadják kereszthalálát és feltámadását, amiről az Újszövetség számol be.

Számos filozófiai irányzat és vallás hozzájárult a gnoszticizmus eredetéhez. Olyan korai keresztény vezetők, mint Szent Ireneus támadták és eretneknek tartották a mozgalmat. Ezek a támadások hangsúlyozták a gnoszticizmus pogány elemeit, és Jézus mibenlétével kapcsolatos nem hithű nézeteit. – World Book Encyclopedia.

A VUDU

Nincs mit csodálkozni azon, hogy a rockban oly világosan nyilvánul meg az antikrisztusi szellem. Számtalan bizonyíték van arra, hogy a rock lényege bizonyos mértékben azokból a zenei formákból származik, melyeknek egyedüli célja a gonosz szellemi erők felidézése – és ez a vudu, vagy fekete mágia. A rituálék, mágiák ősi és igen kifejlett formája, a vudu Afrikából ered és évszázadokkal ezelőtt került Amerikába, a rabszolga kereskedelem útján. Itt fokozatosan beépült a jazzbe, a „rythm & blues”-ba, vég ül a rockba. Ez önmagában még nem tenné a zenei formát démonikussá, a rockzene azonban felkarolta, sőt magáévá tette a vudu lényegét, ezt minden más zenei irányzatnál egyedülállóbb módon sajátítva el.

Fleetwood Mac például nemcsak a ritmust vette át, beépítve azt a „World Turning” című slágerbe, hanem a koncerten a vudu ünnepi öltözetét is magára öltötte. Haiti vudu motívumokat hallhatunk a Rolling Stones „Goat’s Head Soup” című albumán is. A vudu vallással kapcsolatos ikonok és rituális test- és arcfestés a Pretty Poison, és Peter Gabriel videóin is megjelent.

Jimi Hendrix spiritizmus iránti érdeklődése a „Voodoo Chile” című dalt eredményezte. Egy ghánai faluból érkezett kongajátékos, Kwasi Dzidzornu, akinek az apja vudu pap volt, és aki gyakran játszott együtt Hendrixel, a következőket mondta: „Első kérdésem az volt, hogy hol tanulta Jimi ezt a vudu ritmust… az alap ritmusok nagy része, melyeket gitárján játszott, gyakran egy az egyben apám vudu ceremóniáinak ritmusai voltak. A stílus, ahogy Jimi ezekre a ritmuskora táncolt, azokra a táncokra emlékeztetett, melyeket apám Oxunnak, a mennydörgés és villámlás istenének bemutatott szertartásokon adott elő. Ezt a szertartást ‘Vudushi‘-nak hívják.” (Scues Me while I Kiss the Sky*, David Henderson, 251.o.)

Akár szándékos volt akár nem, Hendrix „vudushija” démoni hatást váltott ki. Két társa, Alan Douglas, – menedzser és producer – és Fayne Pridgon – barátnője – a rockzene olyan oldalát fedezték fel, melyről a rajongók ritkán hallanak.

Douglas: „Jimiben az volt a legfurább, hogy szilárdan hitte, szellemek szállták meg. Be kell vallanom, egy idő után már én is hittem neki.”

Pridgon: „Mindig valami ördögről beszélt nekem, ami benne élt és azt mondta, hogy nincs hatalma felette. Nem tudta, mi irányítja őt, és ki adja szájába a szavakat. A dalok csak úgy kibuggyantak belőle. Úgy tűnt, hogyszenvedett és valami gonosz megszállás alatt állt.” (Interjú a „Jimi Hendrix” című film hanganyagából, Warner Brothers, 1973.)

Hendrixhez hasonlóan, a Talking Heads David Byrne-jét is elbűvölte a vudu ritmus, amit zenéjébe is beépített. Erre igen jó példa Brian Enoval közösen felvett „My Life in the Bush of Ghosts” (Életem a szellemek bozótjában) című albuma, mely egy démoni megszállottságról szóló dalt is tartalmaz. Címe: „The Jezabel Spirit” (A Jezábel lélek). Byrne afrikai ritmusok, és vallások iránti csodálata eredményezte az „Alive from Off Center” (Élet a centertől távol) című  dokumentumfilm megszületését, mely a Candomble vallásról, a vuduizmus és a római katolicizmus démoni hibridjéről szól.

A dokumentumfilm kapcsán készült interjúban Byrne megjegyezte: „Ha visszatekintesz az amerikai popzene történetére, megtalálod a Joruba hatás rejtetett elemeit. Ott van a ritmusban és a szövegben is.” (Rolling Stone, 1989 július 13., 78.o.)

DEATH METAL

Egy tágra nyílt szemű, hosszú hajú fiatalember áll az őrjöngő, éljenző közönség előtt. Felkap egy vödör állatvért és a közönség első soraira önti. A rajongók nevetnek, magukra kenik a vért és húsdarabokkal dobálják egymást. A floridai „St. Petersburg Times” szerint ez a jelenet a Deicide együttes koncertjén játszódott le. Az együttes nevének jelentése „istenölés”. Ezt a fajta zenét death-, azaz halálmetálnak hívják és állítólag a heavy metál egyik legextrémebb formája. A Death együttes Scream Blody Goar című számának befutása óta ez a stílus nemzetközileg is népszerűvé vált.

A Deicide együttes vezetője egy sátánista, aki saját bevallása szerint azóta gyűlöli Istent, mióta egy autóbaleset során egy J alakú sebet szerzett. Állítása szerint a J Jézust jelent. Hangokat hall, melyek öngyilkosságra próbálják rávenni, és egy sátáni szimbólumot égetett a homlokába.

PÁN KULTUSZ

A vuduval közeli rokonságban áll az ősi Pán kultusz. A félig ember, félig kecske Pán, az Antikrisztus egyik legkitartóbb szimbóluma maradt. Isten emberben való megtestesülése helyett, – mint Jézus esetében – itt az ember az állattal kapcsolódik össze. Ez egyrészt a Sátán univerzális szimbóluma, másrészt az állati és szexuális szenvedély legalapvetőbb történelmi reprezentációja. A Pán szertartásában, a vuduhoz hasonlóan a zenét, és gyakran a kábítószereket használják a szellemek megidézésére és arra, hogy azok megszállják a rituálé résztvevőit. Említésre méltó, hogy a „pánik” szó a Pán által való megszállottságból ered, ami gyakran szexszel való megszállottságot eredményez.

Napjainkban nem csak az antikrisztusi szellem megnyilvánulásait láthatjuk a rockban, hanem számos világos utalást találunk magára Pánra is. A Rush „2112” című albumán hallhatjuk a „The Temples of Syrinx” (Syrinx templomai) című dalt, mely egy Pánnal kapcsolatba hozható görög szó. 1987-ben Elton John megbízást adott egy művésznek, hogy tervezze meg családja címerét. A grafika középpontjában Pán állt. Minden idők vitathatatlanul leghíresebb dala, a „Stairway to Heaven” (Lépcső a mennyországba) a Led Zeppelin-től, tisztán utal nem csak Pánra és sípjaira, hanem arra a képességére is, hogy lelki befolyást gyakoroljon azok felett, akiket megbűvöl. Robert Plant szövegíró és énekes a következő gondolattal kezdi: „A sípszó elvezet minket az okhoz” – aztán így énekel – „Fejedben zúg a dallam, de nem hallasz semmit a zajban. Ha tán még nem tudnád, a sípszó hívogat, indulj hát.”



Egy érdekes részlet: Marokkó távoli hegységeiben él egy kis csoport, amely még mindig szó szerinti értelemben gyakorolja a páni rítusokat. „A Joujouka mesterzenésze” – ahogyan ők hívják – egy misztikus világban lakik, ahol a zene a kulcs a természetfeletti világ megnyitásához. Ahogyan a rock művész és író Robert Palmer a Rolling Stone Magazinban megjelent egyik cikkében írta: „Amikor a zene és a lendület a csúcsára hágott, a törzstagok extatikus révületbe estek, szemük kifordult és ordítoztak, mintha meghasadt volna a mennybolt… Többször tanúja voltam annak a pillanatnak, amikor az erők a helyi pap testében gomolyogva sűrűsödtek össze, a pap remegni kezdett… aztán hirtelen eltűnt, és szemeiből, melyek úgy ragyogtak, mint egy rubinfényű lézer, valaki más nézett rám. Egy éjjel odalépett hozzám, kirántott a tömegből és én vele futottam. A máglyához ugrott, és benne voltam a tűzben. Sértetlenül álltam a lángok között. Aztán forogtam, mint egy búgócsiga, tovaforogtam a sötétségbe. ‘Láttunk téged a zenén át’- mondták (a pán imádók). ‘Most már közülünk való vagy.’” (Rolling Stone Magazine, 1989. március 23., 106.o.)

Nem Palmer az egyetlen, aki „közülük való” lett. A rock egyedülállóan áthidalta a szakadékot, – úgy földrajzilag, mint kulturálisan – mely elválasztja a Joujoukán kultuszt a világ többi részétől. E kultusz tanítványai között található David Bowie, Robert Plant és Patti Smith. A Rolling Stones alapítója Brian Jones hosszú időt töltött Joujoukában, amelyekből különböző, később megjelent felvételek is születtek. A Rolling Stones 1989-ben adta ki a „Steel Wheels”-t, amely magán viseli a vudu marokkói jegyeit. Talán az sem véletlen, hogy Patti Smith a Joujouka hatását leginkább magán hordozó albumának, a „Radio Etiópiának” jegyzetei akár Pánnak vagy Sátánnak az emberek szívéért és tudatáért folytatott zenei küzdelméről szóló összefoglalója lehetnének: „A rock and roll fennkölt hadviselés… csatamezőnk a világegyetem… fegyvereink a Fender és minden más gitár… – hősi katonáink a technikusok… az emberek pedig puhány barbárok… a cél az, hogy birtokába jussunk az ötödik zászlóalj kulcsának, és kiszabadítsuk Abaddon (a pokol) félelmetes és csatára kész angyalait.”

Smith próféciái jórészt valóra váltak. A minket körülvevő világban bőven találhatunk bizonyítékot, hogy Abaddon félelmetes és harcra kész angyalai kiszabadultak. A sátáni tervnek megfelelően Jézust semmibe veszik és tréfát űznek belőle. A keresztény erkölcsöt eltörölték és korunk új bálványai – szórakoztatóink – magukévá tesznek mindent, ami sátáni, mialatt a tömegek imádattal üvöltöznek.

A korai Rolling Stones például felkarolt egy okkult szektát, a „The Process”-t, és működési központot biztosított sátáni evangelizációik számára. (Contact America radio broadcast, 1986. szeptember 15.) Később Anita Pallenberg, törtető színésznő és gyakorló boszorkány Jagger, majd Keith Richards társa lett. 1979 júliusában Richards Connecticuti birtokán, Pallenberg ágyában fekve, egy 18 éves fiú agyonlőtte magát. A vizsgálatok során furcsa rituálékra és állatáldozatokra derült fény, melyek az öngyilkossághoz vezettek. (Rock and roll Babylon, Courage Books, 1982, Gary Hermann, 125.o.; The Rolling Stones – The First Twenty Years, Knopf, 1981, David Dalton, 148.o.)

Stones egyik korai albumának címe „Their Satanic Majesties Request” (A sátáni felség kérése). Az együttes tagjai a borító fotóhoz boszorkánynak öltöztek. Egy Richards-Jagger kompozíció, a “Sympathy for the Devil” (Rokonszenv az ördög iránt) nem hivatalos sátáni himnusszá vált. Ebben a dalban maga Lucifer szólal meg, „udvariasságot”, és „szimpátiát” kérve azoktól, akikkel összehozza a sors.

Rolling Stones hosszú ideig együtt dolgozott az okkult filmes és sátánista Kenneth Angerral. Jagger hangszerelte Anger filmjét az „Invocation of My Demon Brother”-t  (démontestvérem segítségül hívása), és Pallenberg szponzorálta a „Lucifer Rising”-ot (Lucifer felemelkedése), amely „bemutatta a ceremóniákat, melyekkel életre lehet kelteni Lucifert”. Nem véletlen, hogy a film sztárja a rockénekes Marianne Faithful, Mick Jagger egy másik ex-barátnője volt.

A CROWLEY KULTUSZ

Az okkult fontos szerepet játszott a heavy metál sztárbanda, a Led Zeppelin életében és zenéjében is. 1974-ben megalapították saját lemeztársaságukat, a Swan Song-ot. Nagy-Britanniában elsőként a „Silk Torpedo” jelent meg. A Led Zeppelin krónikása, Steven Davis szerint: „Az albumot egy istenkáromló Halloween parti vezeti be a Chiselhurst barlangban. Meztelen nők állnak a barlang mélyedéseiben, és a sátáni stílusú mise oltára előtt hódolnak.” (Hammer of the Gods*, William Morrow and Comp. 1985, Stephen Davis, 246.o.)

Bár a viselkedésforma sokkoló, mégsem annyira meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy az együttes alapítója a rock-generáció egyik vezető okkultistája volt. Jimmy Page fekete mágia iránti érdeklődése annyira intenzív, hogy ő az Equinox, Anglia egyik legnagyobb okkult könyvesboltjának tulajdonosa és üzletvezetője. ( Creem Magazine, 1979 november) Aleister Crowley iránti rajongása pedig már vallásnak nevezhető. Crowley volt korunk egyik leggyalázatosabb sátánistája. A század első felében kifejlesztett egy mágikus gyakorlatot, amelyet a rock hírességéi számára legfontosabb elemekkel kombinált – a szexszel, a kábítószerekkel, a rituálékkal és egy olyan különleges tudásanyaggal, amely a résztvevőket hatalommal ruházza fel. A „világ leggonoszabb embereként” vált ismertté és magának követelte a „Nagy Fenevad – 666” címet. (Aleister Crowley jegyzetek, Samuel Weiser, Inc. 1988, Sandy Robertson.) Amikor Kenneth Anger, szintén Crowley rajongó, felkereste Page-et és megkérte, hogy írjon zenét a „Lucifer Rising”-hoz, Steven Davis szavaival élve „Crowley hagyatékának páratlan gyűjteményét találta nála – könyveket, első kiadásokat, kéziratokat, kalapokat, pálcákat, festményeket, még azokat a köpenyeket is, amelyekben Crowley a rituálékat vezette.” (Hammer of the Gods, 168.o.)

Mindezek tetejébe Page megvásárolta Boleskine-t, Crowley régi házát, mely a híres Loch Ness partján, Skóciában áll. (Hammer of the Gods, 123.o.; Led Zeppelin Special, Modern Day Periodicals, Inc., 1980, 46.o.) Később Page Charles Pierce, a közismert sátánista segítségével felújíttatta a házat. A következő pár évben Boleskine egyik gondnoka öngyilkos lett, egy másik megbolondult. (Hammer of the Gods, 291.o.)

Crowley nemcsak a Led Zeppelin-t bűvölte meg. Graham Bond, a rockzene egyik úttörője, akinek az együttesei a rock néhány legnagyobb művészének adtak alkalmat az érvényesülésre, meg volt győződve róla, hogy ő Crowley törvénytelen fia. Egyik későbbi együttesének az Aleister Crowley’s Holy Magic (Aleister Crowley szent mágiája) nevet adta. Ezek olyan zenét játszottak, amely Bond szavaival élve „segít a hallgatónak érintkezésbe lépni a magasabb erőkkel”. Bond számára ez sikerült is, nemsokára megőrült és később rejtélyes körülmények között meghalt. (Aleister Crowley jegyzetek, 117.o.)

David Bowie 1971-es albuma a „Hunky Dory” egyik dala, a „Futóhomok” Crowley szektájáról szól. Ennek egyik sora így hangzik: „Crowley jelképrendszerébe merülve”. 1975-ben Henry Edwards életrajzíró beszámolója szerint Bowie éppen ezt tette. A Crowley-i rituálék és mantrák hatására vizeletét a jégszekrényben tárolta a „Fenevad” tanácsát követve, és végül

boszorkányságba és ördögűző szertartásokba menekült, hogy megszabaduljon a gonosz szellemektől, amelyek életét kontrollálták. (Stardust – The David Bowie Story, McGrav-Hill Book Co.1986. Henry Edward and Tony Zanetta, 334, 335, 339. o.)

Stiff Kittens egyik albumának borítóján Crowley-t szerepelteti. A Beatles a „Sergeant Pepper’s Lonely Hearts Club Band” című albumán, mely a kritikusok szerint a rock történet legjelentősebb albumává vált, ugyanezt teszi. Ha egy pillantást vethetnénk John Lennon könyvespolcára, nyilvánvalóvá válna, hogy ez nem csupán udvarias gesztus volt – a számmisztikától a mágiáig Lennon az okkult minden ága iránt érdeklődött. (Lennon érdeklődését az okkultizmus és a New Age típusú spiritizmus iránt részletesen taglalja a The Lives of John Lennon and The Beatles, Second Revised Edition, McGrav-Hill, 1985, Hunter Davies.)

Jim Morrison és a The Doors egyik albumának hátlapján Crowley miniatűr mellszobrai láthatóak. Az okkult iránti rajongás korán jelentkezett Morrison életében. Életének ilyen irányba való orientáltságát egy gyermekkori incidensnek tulajdonítja. Családjával utazva egy baleset színhelyére értek. Az úton amerikai indiánok holttestei hevertek. Morrison így írja le, hogy mi történt ezután:

„A halott indiánok lelkei rémülten rohangáltak körbe-körbe és néhány beugrott a lelkembe. És azóta is ott vannak.” (An American Prayer, Jim Morrison and The Doors, „Ghost Song”*)

Ezeknek a szellemeknek az uralma Morrison életét és művészetét a halállal és okkulttal való megszállottsághoz, és Isten elutasításához vezette.

1970-ben Morrison egy boszorkányt vett feleségül. A szertartáson Sátánt idézték meg és vért ittak. (No One Here Gets Out Alive*, Warner Books, 1980, Jerry Hopkins and Danny Sugerman, 327.o.) Egy évvel később a művész, aki önmagát „sámánnak” vagy boszorkánydoktornak tartotta meghalt.

Ozzy Osbourne egyik dalának címe „Mr. Crowley”. A Celtic Frost albumát „Mega Therion-nak, a Nagy Mágusnak” ajánlja, ezt a nevet Crowley adta magának. Daryl Hall szintén elismeri a sátánizmus iránti csodálatát. 1987-ben így nyilatkozott a Penthouse Magazinnak: „1974 körül kezdtem érdeklődni az okkultizmus iránt. Hat, vagy hét évet töltöttem a kabbala és a káldeus, a kelta és druida hagyományok tanulmányozásával… Aleister Crowley, a tizenkilencedik századi varázsló, aki szintén ezen hitek követője volt, azonban valósággal megigézett.” (Penthouse Magazine, 1987 március 60, 62.o.)

Három brit rock együttest kell még megemlítenünk: A „Thee Temple Ov Psychic Youth” – egy okkult szekta, mely Crowley-val, és gyakorlatilag minden más sátáni tannal rokon nézeteket vall – zenei szócsöve a Psychic TV. Tizenhárom albumuk közül a tizenegyediket például ezzel az ajánlással kezdik:

„Szeretnénk ezt a koncertet Alez Sandersnek ajánlani, aki ma halt meg és akit úgy ismertek, mint a ‘Boszorkányok Királyát’. Ő volt az, aki Angliában hosszú küzdelem után legálissá tette a boszorkányságot. Szeretnénk tehát, ha te is emlékeznél erre. A háború azonban folyik tovább!”

A Coil album is a Crowley-izmusból fakadó okkult filozófiát hirdet. Ez az album két témát foglal magába, mely közel áll a „Nagy Fenevad” szívéhez – a homoszexualitást, és Pán imádatát. Valószínű, hogy valamennyi közül aCurrent 93 a legelszántabb Crowley szekta. A „Crowley” című album és dal nevetségessé teszi Krisztust és születésnapját, és egy alternatívát javasol helyette: október 12-t („A Fenevad születésnapját”)! Az Itt jön az Antikrisztus („Here Comes Antichrist”) című album bizarr és rituális zenét tartalmaz, amely minden kétséget szertefoszlat azzal kapcsolatban, hogy az együttes igen komolyan veszi a sátánizmust. A lemezbe latinul, és angolul is belekarcolták: „Jön! Hamarosan itt lesz!”

Szintén Crowley öröksége él a szellemidézés gyakorlásában, a halottak szellemével való kommunikációban. AzIron Maden kabala figurája, „Eddie” állítólag egy elveszett lélek akit az együttes zenéje hozott vissza az életbe. És végezetül két együttes, amelyek démonoktól kapták nevüket. Egy iowai hotelszobában, egy ouija-, vagy más néven boszorkánytáblán, – melyet sokan ártalmatlan játékszernek tartanak – egy okkulthoz szükséges eszközön való játék közben négy fiatalember döbbenten nézte, amint a tábla kibetűzte: C-H-E-A-P T-R-I-C-K (olcsó trükk). (Washington Times, Robin Florida intervew). Vincent Furnier pedig pontosan így vált Alice Cooper-ré. (Circus Magazine, 1987. december 17., 23.o.)

VÁLASSZATOK MÉG MA

Most, hogy az igazságra fény derült, az emberekben általában két kifogás merül fel, amivel igazolni próbálják választásukat.

Az egyik a szándékra és a motivációra összpontosít: „Nem az én hibám, hogy néhány együttes, akiket hallgatok, rossz dolgokról énekel. Csak szórakozni és lazítani akarok egy kicsit. Eszem ágában sincs imádni az Ördögöt, vagy ilyesmi.”

Erre a témára még visszatérünk, amikor a sátánizmus alapjait vizsgáljuk meg és azt, hogy mit jelent valójában a Sátán követése. Először azonban foglalkozzunk a másik kifogással. Azzal, ami a „vallásos” embereknél gyakorlatilag mindig ugyanaz. Azok között, akik a Szentírás szavai szerint „inkább a gyönyörnek, mint Istennek szeretői; akiknél megvan a kegyességnek látszata, de megtagadják annak erejét.” (2.Timótheus 3:4,5) Érthetetlen, de ennek a csoportnak a tagjai azok, akik legjobban ellenállnak Isten Megváltó erejének.

„Én nem szeretem a sátáni dolgokat. A könnyed, semleges dolgokat kedvelem, mint a Bee Gees és hasonlók. ”

Először is, ahogy korábban is kifejtettük, sok olyan művész, akit semlegesnek gondolunk, egyáltalán nem semleges, ha a felszín alá pillantunk. Nagyon lényeges, hogy az úgynevezett semlegesek finomságuknál fogva potenciálisan még pusztítóbb hatásúak, mint a kemény rock nyilvánvalóan gonosz hirdetői. Csodálkozol? Nos, álljunk meg egy pillanatra és gondolkodjunk el az élet következő tényein: Ahhoz, hogy valami igaz legyen, teljesen igaznak kell lennie. Fecskendezd bele a legkisebb hamisságot, és az igazság azonnal hazugsággá válik – fegyverré annak kezében, akit a Szentírás a „hazugság atyjának” hív. (János 8:44) Nincs kétség afelől, hogy Sátán legnagyobb győzelmét ebben az arénában aratja, ahol az emberek habozás nélkül lenyelik a hazugságokat. Tény, hogy a leghatásosabb megtévesztés az, ami egy kis igazságot tartalmaz. Ezért van az, hogy a középút a zenében, de az élet egyéb területein is, gyakran a legveszélyesebb.

Egy hasonlattal élve vegyük a sztrichnint, a világ egyik legerősebb mérgét. Eredeti állapotában nem túl kívánatos és rendkívül keserű. Nyugodtan bent hagyhatod egy gyerekekkel teli szobában, nem valószínű, hogy felfigyelnek rá és még valószínűtlenebb, hogy megkóstolják, vagy akkora adagot esznek belőle, ami végzetes lehet.

Így van ez a rock némelyik extrém formájával is – avval a zenével, amely nyíltan dicsőíti a halált és a Sátánt. Legtöbben elkerülik, bár meg kell jegyeznünk, hogy társadalmunk olyan érzéketlenné és perverzzé vált, hogy néhányan még ezt a keserű mérget is készségesen beveszik.

Másrészről, ha ugyanezt a mérget bevonod színes cukormázzal és otthagyod a gyerekek között, valószínűleg mindegyikük vonakodás nélkül megkóstolja, sőt meg is eszi majd.

Ha te volnál az Ördög, melyik módszert tartanád megbízhatóbbnak – a keserű mérget, vagy a cukorbevonatú édességet?

Amint az író és filozófus C.S. Lewis klasszikus művében, a „Screwtape Lettersben” megjegyezte: „Valóban, a legbiztosabb út a pokolba az enyhe lejtő, puha útburkolattal, hirtelen kanyarok, mérföldkövek és útjelzők nélkül.” (The Screwtape Letters, Time Incorporated, New York, 1961, C.S. Lewis, 39.o.)

Valójában mit ajánlhat a popzenész a hallgatóinak? A „szeretet”, a „béke” és a „we are the world” (mi vagyunk a világ) szép szavai nem jelentenek túl sokat egy haldokló ember számára. Azzal, hogy tudomást sem veszünk súlyos állapotáról, vagy a megváltás hamis reményét adjuk, csak rontjuk szegény nyomorult helyzetét.

Természetesen nincs semmi rossz abban, ha a szeretetről éneklünk, csak ne a feltételekhez kötött, önző szeretet legyen a téma, melyet korunk zenéje népszerűsít. Nincs semmi rossz abban sem, ha a békéről és a világgal való törődésről éneklünk. Ezek mind olyan erények, amelyeket Jézus tanított és gyakorolt. Még abban sincs semmi rossz, ha a halálról és a kétségbeesésről éneklünk mindaddig, amíg az igazságot szóljuk, és Isten megváltó hatalmát hirdetjük. Isten a valóság, Igéje maga az igazság, Fia, az Úr Jézus pedig a Megváltónk.

A heavy metál ezt kigúnyolja, a popzene pedig tudomást sem vesz róla. Vajon melyik a rosszabb?

Létezésünk célja, hogy megismerjük és megtapasztaljuk Istent. Isten nagyon jól tudja, hogy a bűnbeesett emberiség hajlamos elfeledkezni az örökkévaló dolgokról, és a valóságot csak a felületes érzelmi és fizikai jólét kutatására redukálja. Isten figyelmeztet minket a Szentírásban, hogy keressük először az Ő Királyságát és ne hagyjuk, hogy a világ lelombozza lelkesedésünket. „Minden féltett dolognál jobban őrizd meg szívedet [más szóval, amit olvasol, amit hallgatsz és teszel], mert abból indul ki minden élet. Egyengesd el lábaid ösvényeit, s minden te útaid állhatatosak legyenek. Ne térj jobbra, se balra, fordítsd el a te lábadat a gonosztól.” (Példabeszédek 4:23,26,27)

Évszázadokkal később Jézus kibővítette ezt a tanítást. Azt mondta, hogy szemeink legyenek tiszták, és összpontosítsunk teljes mértékben Istenre. Ha ugyanis a szemeink nem tiszták, egész valónk sötét lesz. „Ha azért a benned lévő világosság sötétség: mekkora akkor a sötétség?! Senki sem szolgálhat két úrnak. Mert vagy az egyiket gyűlöli és a másikat szereti; vagy az egyikhez ragaszkodik és a másikat megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a Mammonnak” (Mát; 6:23,24)

A dolog lényege számunkra az, hogy ha igazán szeretjük Istent, természetes, hogy megbotránkozunk, ha gúnyolják Őt, semmibe veszik szeretetét, vagy kiforgatják igazságát. „Ne szeressétek a világot, sem azokat, amik a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs meg benne az Atya szeretete. Mert mindaz, ami a világban van, a test kívánsága, és a szemek kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyát ól van, hanem a világból. És a világ elmúlik, és annak kívánsága is, de aki az Isten akarat át cselekszi, megmarad örökké”. (1.János 2:15-17) Természetesen, ha már kialakult benned egy bizonyos fajta vonzódás vagy szeretet az effajta zene iránt, Jézus akkor is meg tud változtatni és megszabadíthat, „új teremtéssé tehet Krisztus Jézusban!” (2.Korinthusbeliekhez 5:17)

TUDATLAN ESZKÖZÖK, VAGY KÉSZSÉGES VÉGREHAJTÓK?

Térjünk vissza a másik fő kifogásra, amelyet az emberek az igazság elkerülésére hoznak – a szándék és a motiváció kérdésére. Érdekes, hogy nemcsak a rock rajongók teszik az ártatlant, hanem maguk a művészek is megjátsszák, hogy nem tudnak semmiről.

Led Zeppelinben játszó Jimmy Page tagadja, hogy bármiféle gonosz motiváció lenne legendás okkulttal való kapcsolatában, amikor azt mondja: „Nem imádom az Ördögöt, de a mágia érdekel.” (Hit Parader Magazine, 1975 július, 64.o.)

Rolling Stones gitárosa, Keith Richards egy interjúban azt mondta: „Egyes fekete mágusok szerint úgy viselkedünk, mintha tudtunkon kívül Lucifer ügynökei lennénk.” (Rolling Stone Magazine, 1971. augusztus 19.) Más szóval, ha valami tudtunkon kívül történik, az nem a mi hibánk.

Michael Jackson híres videója, a „Thriller” hemzseg az okkult képektől, a farkassá való átalakulásától és a szellemidézéstől, a halottakkal való kapcsolatig. A video így kezdődik: „Tekintettel személyes, mély meggyőződésemre, szeretném kihangsúlyozni, hogy ez a film nem bátorítja az okkultizmusban való hitet.”

Úgy Ozzy Osbourne, mint a Twisted Sisterben játszó Dee Snider, megpróbálják semmibe venni a lázadás nyilvánvaló elemeit és a zenéjükben megjelenő okkultizmust, azt állítva, hogy ez csak móka, és hogy ők valójában titkos keresztények. (Ozzy, a Geraldo Rivera „A sátáni ungergrund leleplezése” című műsorában, míg Dee a kongresszus előtt tett vallomásban, a rock obszcenitása ellen indított eljárás során vallotta magát kereszténynek.)

Mit jelenthet ez a tagadás? Ha ezek az emberek mindnyájan jót akarnak, és csak szórakozni szeretnének, ők és rajongóik nem tekinthetők a Sátán követőinek. Kérlek, most alaposan figyelj ide, mert mindaz, amit eddig láttunk és hallottunk, pontosan ahhoz vezetett, amiről most beszélni szeretnék. Annak, hogy oly sokan nehezen hisznek a „sátánizmusról” szóló történetekben az az oka, hogy Sátánról és vallásáról karikatúra jellegű képet alakítottak ki. Szerintük, ha egyáltalán létezik is ez a szörnyeteg, követése gyermek áldozatokkal, vérivással és egyéb borzalmakkal járna. Valójában semmi sem áll távolabb az igazságtól.

Tudjuk, hogy Sátán láthatatlan szellem és az álcázás mestere. Azon képessége, hogy átváltoztatja magát a világosság angyalává, félrevezetheti a lázadót vagy a lelkileg tudatlant, aki egy idő után valóban elhiszi, hogy a fekete tulajdonképpen fehér és az igazság hazugság. Sőt azt hiszi, hogy maga Isten is ezen a véleményen van. Ők az Ördögöt követik és sokan, akik ezt nyíltan teszik, elmondhatják neked, semmi sem olyan, amilyennek a filmek lefestik. A dologban ez a leghátborzongatóbb.

Mindnyájan bizonyos hiányérzettel születtünk, és maga az élet is a teljesség és tökéletesség, teológiai kifejezéssel élve a „Megváltás” utáni kutatássá válik. Bármit is keresünk, legyen az Isten, pénz, hatalom, szex, vagy akármi más, ez a személy, vagy dolog válik megváltónkká, más szóval istenünkké. A sátánizmus azt hirdeti, hogy mi vagyunk az Isten.

Dióhéjban, a kereszténység tanítása szerint mindnyájan magunkon viseljük a bűn nyomait, tehát képtelenek vagyunk önmagunkat megváltani. Szükségünk van a „Messiásra”, egy természetfeletti Megváltóra. A föld minden más vallása így vagy úgy, de azt mondja, hogy valójában nem vagyunk rosszak, tehát ha eleget próbálkozunk, képesek leszünk megváltani magunkat. Ebben a tekintetben a sátánizmus és a rockzene alapelvei megegyeznek.

Van Halen tagadja Isten megváltó erejének szükségességét a „ Best of Both Worlds” (Mindkét világ java) című dalban:

Nem kell a Mennybe szállnod,

vagy újjászületésre várnod.

Arra hangolódj rá,

amit ez a hely kínál.

Talán ez az utolsó alkalom.

Én mindkét világot akarom,

tudom, hogy mi éri meg.

A fenti tanáccsal ellentétben Jézus azt mondta, hogy ha a Mennyországot szeretnénk itt, a Földön vagy akárhol másutt, újjá kell születnünk. (János 3:3)

TÉGY, AMIT AKARSZ

Egy másik mód, ahogyan ez a filozófia megjelenik, Aleister Crowley legismertebb mondásában fogalmazódik meg: „Tégy, amit akarsz, ennyi a törvény.”

Mielőtt megvizsgálnánk, mit foglal magában ez a törvény, érdemes megemlíteni, hogy a rockzene ezt is magáévá tette, mint Crowley életének és filozófiájának sok más részletét. A Led Zeppelin harmadik albumának lemezébe belevésette „Tégy, amit akarsz” idézetet. A rock generáció guruja, Thimoty Leary, akinek John Lennon a „Come Together” című dalt ajánlotta, egy televíziós interjúban így nyilatkozott:

„Nos, én Aleister Crowley csodálója vagyok; azt hiszem, sok mindent tovább viszek abból, amit ő 100 évvel ezelőtt elkezdett. Úgy gondolom, a 60-as évek az ő munkájának eredménye is. Tudják, Crowley az önfelfedezés tanát vallotta és azt, hogy ‘azt teszünk, amit akarunk, ennyi a törvény’. Ez igen erőteljes kijelentés. Sajnálom, hogy nem lehet jelen, hogy láthassa azt a dicsőséget, melyet ő indított el.”

Ezen dicsőségek egyike Bobby Beausoleil rock zenész is, aki Jimmy Page helyét vette át Kenneth Anger filmje, a „Lucifer Rising” zeneszerzőjeként, és nagyon komolyan vette a ‘tégy, amit akarsz’ elvét. Ez végül Charles Mansonhoz vezette, és részese lett a történelem legszörnyűbb gyilkosságsorozatának. Crowley küldetése beteljesedett.

De ez a lehetőség sokkal körmönfontabb módon tovább él azokban a milliókban, „akiket e világ istene megvakított”. (2.Korinthusbeliekhez 4:4) Ez a vakító félrevezetés az élet egyik legelemibb igazságának elhomályosítására irányult – miszerint két birodalom és kétféle embertípus létezik: azok, akiket Isten megváltott, akik az Ő birodalmának tagjai és azok, akik a Sátán birodalmához tartoznak és megpróbálják önmagukat megváltani.

Ugyanúgy, ahogy Isten Királysága ragaszkodik a legnagyobb parancsolathoz: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, és teljes elmédből, és teljes erődből” (Márk 12:30), a sátánizmus alapvető törvénye ebben az egyszerű kijelentésben sűríthető össze: „Tégy, amit akarsz.” A félrevezető sztereotípiák dacára nem szükségesek feketemisék, vagy vad szexuális rituálék ahhoz, hogy valaki a Sátán követője legyen. Isten szeretetének és hatalmának megtagadása, ha úgy éljük életünket, „ahogyan akarjuk”. Emellett akár vallásos is lehetsz, rendszeresen járhatsz templomba, fizetheted a tizedet és jót is tehetsz. Ha ez a vallás a te feltételeiden alapszik, még mindig kényelmesen betöltheted a Sátán diktálta legalapvetőbb törvényt: „Tégy, amit akarsz.”

Milyen ironikus, hogy olyan emberek, mint Crowley az átlag templomba járó embernél sokkal jobban megértették, a bűn igazi gyökerét, és az alapvető kettősséget, amely az emberiséget kettéosztja.

Végtére is mindnyájunknak megadatott a választási lehetőség, melytől az örökkévalóság függ. Járhatjuk a magunk útját és örökre elveszettek maradunk, vagy kinyúlhatunk Ahhoz, aki „az út, az igazság és az élet”. (János 14:6)

Egy hasonlatot használva, ha az amiben hiszünk, zene és amit teszünk a tánc, akkor Billy Idol szavaival élve, „Önmagunkkal táncolunk” – és maradunk “holtak a vétkek és bűnök miatt… járván e világ folyása szerint, a levegőbeli hatalmasság fejedelme [a Sátán] szerint, ama lélek szerint, mely most az engedetlenség fiaiban munkálkodik… cselekedvén a testnek és a gondolatoknak akaratját, és természet szerint a haragnak fiai vagyunk.” (Efézusbeliekhez 2:1-3) Füleinket azonban a Mennyország zenéje felé is fordíthatjuk, és megengedhetjük Istennek, hogy új táncra, új életre tanítson minket. „Énekeljetek az Úrnak új éneket, mert csodadolgokat cselekedett! És kivont engem a pusztulás gödréből, a sáros fertőből, és sziklára állította fel lábamat! (JÉZUS!) És új éneket adott szájamba, a mi Istenünknek dicséretét!” (Zsoltárok 98:1, 40:2,3)

KINEK A ZENÉJE?

Bár Sátán használhatja a zenét, azonban nem ő írta az első dalt. A zene Isten szívéből fakadt, Aki ezt ajándékul adta az emberiség gyönyörűségékre és gazdagítására. Amikor látjuk Isten keze munkáját, és életünkben megtapasztaljuk szeretetét, nincs jogunk csendben maradni. Isten úgy alakította ajkainkat és tüdőnket, hogy dicséretet és hálaadást énekeljünk Neki. Kezünket felruházta azzal a képességgel, hogy hangszereket készíthessünk és az ezekből áradó zenét azért teremtette, hogy harmonizáljon a teremtés dalával.

A Biblia gyakran számol be arról, amikor Isten emberei dalra fakadtak, hogy elismerjék az Úr tetteit. Amikor az izraeliták átmentek a Vörös-tengeren, szabadulásukat énekszóval ünnepelték. A zsoltárokban Dávid zenébe foglalta szívének örömeit és gyötrelmeit. Ő volt az, aki zenészek ezreit állította az Úr ládájának kíséretébe. Ahogy az énekesek hangja összevegyült a trombiták, lantok, hárfák és a cimbalmok szavával a hallgatóknak bizonyára magasztos élményben volt részük. Dávid éneke az 1.Krónikák 16. fejezetében jó példa arra, hogyan lehet a hit kinyilatkoztatása egyszersmind az öröm kifejezése is.

Amikor Jézus világra jött, Isten a zenét választotta, hogy az örömhírt tudassa az emberekkel. Az Úr születését angyalok kórusa hirdette, akik az egyszerű pásztoroknak énekeltek.

A Biblia beszámol arról is, hogy ének töltötte be azon hívők szívét is, akik megtalálták a Messiást. Isten megrázta a börtön falait, amikor Pál és Silás énekelni kezdett. Az Efézusbeliekhez 5:19, és a Kolossébeliekhez 3:16 nyilvánvalóvá teszik, hogy a zene már korán részese lett a keresztény összejöveteleknek. „Öröme van-é valakinek?” – kérdezi Jakab apostol – „Dicséretet énekeljen.” Az egyház életének legdicsőségesebb eseménye lesz, amikor minden idők szentjei találkoznak a mennyei dalfesztiválon (Lásd: Jelenések 14:2,3; 15:2,3)

Josafát zen&eacu

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 85
Tegnapi: 207
Heti: 484
Havi: 1 764
Össz.: 499 126

Látogatottság növelés
Oldal: A pokol harangjai 2
"Virrasszatok tehát, mert nem tudjátok, mely napon jön el uratok." Mt 24:42 - © 2008 - 2024 - azidokvege.hupont.hu

Ingyen honlap és ingyen honlap között óriási különbségek vannak, íme a második: ingyen honlap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »